A hókotró

Már mindenki otthon. Kint nagy pelyhekben szállingózik a hó – igazi téli esti idill. Akik a Hold utca felső végén, a dombon laknak, lent hagyták autóikat a Horhosnál. Már elmúlt éjfél, amikor villogó sárga fény szűrődik be a függönyrésen. Egy hókotró kúszik fel a dombra.

A fejlődés tagadhatatlan jele, ha megjelenik valahol a hókotró. Pár éve még a havas esték velejárója volt a pálinka és a hólapát. Sőt, nem volt ritka, hogy egy lakó 2-300 métert is lapátolt, hogy biztonságosan haza tudjon érni. Ma már a belterületet és a külterületet is gép takarítja. 2017 tele óta rendszeres síkosításmentesítést végeznek Biatorbágyon. De vajon ezt ki csinálja, és ki bízta meg?

A Budaörsi Településgazdálkodási Kft. neve lehet, hogy valakinek már ismerősen cseng. A szomszédos városban évek óta hulladékszállítási, síkosságmentesítési és egyéb településkarbantartási feladatokat látnak el. A biaiak számára inkább amiatt lehet érdekes, hogy nálunk is ők végezték november 15. és március 31. között a téli síkosságmentesítést is. Az idei szezonban csupán annyi változott, hogy az új közbeszerzési eljárást az eddig alvállalkozóként közreműködő Út-Közmű-Gép Kft. nyerte. Fő profiljuk az útépítés, de a téli időszakban felszabaduló kapacitásaikat így ki tudják használni. Eggyel több géppel és a biatorbágyi kiszolgálóteleppel bővülve kezdték a telet.

Milyen géppel?
Két darab narancssárga Unimogot és két Ivecót állítottak be síkosságmentesítésre. Általában három gép van folyamatosan az utcán. A Pecatóhoz és a külterületekre – a keskenyebb utcák miatt – kizárólag a 7,5 tonnás, összkerekes Unimog jár. A tolólapot a saját tömege tartja lent az úton, a fémlapát többrétegű gumilappal érintkezik az útfelülettel. A gumi általában egy szezont bír, utána cserélni kell.

A teherautóra szerelt, körülbelül 3 köbméteres tartályból hidraulikus csörlős mechanizmus adagolja hátrafelé a szóróanyagot. (Az egyik Ivecón ugyanezt egy láncos rendszer végzi.) Hátul egy forgó tárcsára hullik, ami a jármű mögött szétteríti az anyagot. Minden munkavégzés után alaposan el kell tisztítani a gép minden porcikáját, de a só így is megteszi hatását, a korrózió a legnagyobb ellenség.

Milyen anyaggal?
Jelenleg 2,4-es kőzúzalék és nátrium-klorid (konyhasó) 1:1-es keverékével szórnak. A zúzalék megtöri a jeget, a só a fagyáspontot csökkenti. Ez a szóróanyag a szilárd útburkolaton igazán hatékony, a murvás utakat tönkreteszi. A felső réteg meglazul, majd gyorsan kikátyúsodik. Földutakra csak zúzalékot használnak. A szóróanyagot a biatorbágyi telephelyen szeparálva tárolják.

A sót fedett helyen tartják, mert ha víz éri, akkor összeáll. Közvetlenül indulás előtt készítik el a keveréket. Egy Unimognyi feltöltés körülbelül egy pecatavi körre elég. Betároláskor figyelni kell az idegen anyagra, vagy az összeállt sótömbre, mert az megakaszthatja a csörlőt.

Mikor?
Hogy mikor indulnak a gépek, az az időjárástól függ. Folyamatosan figyelik az előrejelzéseket, de a biai önkormányzattal és a polgárőrséggel is forródróton tartják a kapcsolatot. Ha szükséges, akár az éjszaka közepén is indulnak, a gépkezelőket bármikor riadóztatni tudják. Mindig szem előtt tartják, hogy az utak még az általános munkakezdés előtt járhatóak legyenek. Egy műszak nagyobb havazáskor körülbelül 10-12 órás, ezt váltott sofőrökkel oldják meg.

Merre?
Biatorbágy Város Önkormányzata finanszírozza a síkosságmentesítést. Megrendelőként ők jelölik ki az útvonalat kül- és belterületen egyaránt. Biatorbágyon szinte az összes mellékutcába eljut a hókotró, de a külterületen csak a gerincutak vannak a listán. Adott egy prioritási sorrend is, amit szem előtt kell tartani, ugyanakkor természeten mindig alkalmazkodni kell az aktuális helyzethez. Egy hosszabb kör több mint 300 km, de előfordul, hogy ennek a fele is elég. A járművekben nyomkövető van, ez alapján megy az elszámolás. A főútvonalakat nem takarítják, az az útkezelő hatásköre.

A gépkezelőnek a jármű vezetésén túl több feladatra kell egyszerre koncentrálnia. Egyrészt a tolólapátot kell kezelnie, másrészt figyelnie kell a szóróanyag folyamatos adagolásra: az útviszonyoktól függően kell beállítania annak mennyiségét. Ahogy a gépkezelőtől megtudtam, munka közben a legtöbb problémát nem a technika kezelése okozza. Rutin van, a 4×4-es járműveknek a terepviszonyok nem okoznak problémát, de a szűk utcákon parkoló járművek annál inkább. A hó vagy jegesedés miatt egyébként sem túl szabályosan parkoló járművek megakaszthatják a munkát, de az elburjánzó növényzet, a belógó bokrok, ágak is sokszor torlaszt jelentenek. Tehát, ha szeretnénk, hogy mostoha időben is járhatóak legyenek az útjaink, akkor ezekre nagyon oda kell figyelni. Ne érezzük személyes sértésnek, ha valaki szól, hogy rossz helyen állunk.


És most szólok is: épp most ment el az utcánkban!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük