Új kerékpáros és gyalogos út Biatorbágy és Pecató között
Biatorbágy határától Pecató alig 3 kilométerre található. Mégis, eddig szinte csak gépjárművel és autóbusszal lehetett leküzdeni a távot. Sajnos, gyalogosan vagy kerékpárral a forgalmas 8104-es számú Sóskúti útra kényszerültünk, ahol mondanom sem kell, milyen veszélyes az ilyen jellegű közlekedés. A napokban viszont elkészült a Bolha utca felújítása, ami megváltoztathatja közlekedési szokásainkat.
Az utóbbi években a pecatavi közösség szinte minden lakossági fórumán felvetődött a kerékpáros közlekedés kérdése. A Biatorbágy Pecatóért Egyesület is folyamatosan napirenden tartotta a kérdést, és a városvezetés részéről is megvolt a nyitottság.
Ahogy városunk sajtószóvivőjétől, Mester Lászlótól megtudtam, „az eseményeket felgyorsította a Válts két kerékre Biatorbágy! felhívás, amely a Zöld Biatorbágy program keretein belül szervesen kapcsolódik a helyi klímastratégiához, a zöldebb, fenntarthatóbb környezet és az élhetőbb város kialakításához. A város kerékpáros hálózatának fejlesztése több különálló projekttel történik. A Bolha utca lehetőséget nyújt a biztonságos gyalogos és kerékpáros összeköttetésre a Pecató, Ürgehegy településrészek és Biatorbágy belterülete között. Cél, hogy a Budapest– Balaton-kerékpárút (BuBa), az erdei kerékpárpálya (Bia Bringa Ring), valamint az egyéb helyszíneken meglévő vagy tervezett – akár kiépített, akár zöldúton haladó – kerékpáros nyomvonalak összekapcsolhatók lehessenek egymással.”
Az elhatározás tehát megvolt, de vajon hol legyen a kerékpárút?
Több lehetséges nyomvonal közül egy régi, elfeledett utca megnyitása volt a leginkább kézenfekvő megoldás. A Bolha utca sok-sok éven keresztül az egyetlen járható megközelítése volt a pecatavi ingatlanoknak. Az autós híd elkészülte után kihasználatlanná vált, a növények visszahódították a területet, az utcából keskeny ösvény lett. Az utóbbi időkben a Benta mellé települt lovardák kezdték lelkesen használni az utca és környéke egy-egy szakaszát.
Az önkormányzati közterület teljes megtisztítása ésszerű megoldásnak tűnt. A bejárásokon viszont kiderült, hogy a térképen jelzett nyomvonal magánterületeken halad, így ezt geodéziai felméréssel pontosítani kellett. Tavaly év végén kezdődtek az előkészítő munkák, április végére már kész lett a beruházás.
A teljes nyomvonalat munkagépekkel megtisztították, alulra geotextíliát fektettek, amire 2,1 méter szélességben egy réteg 0-65-ös majd egy 0-20-as murva réteget vittek fel. A felső réteget is keményre hengerelték, így akár városi kerékpárral is kényelmesen járható. Az utca azon szakaszán, ahol szükséges, vízelvezető árkot alakítottak ki út alatti átvezetésekkel. Az építés fővállalkozója a Handel-Bau Kft. Előzetes felmérés alapján az útszakasz kiépítése várhatóan bruttó 18 200 000 forintba kerül, de a pontos végösszeget csak a tételes elszámolás után tudnak mondani. A kivitelezés költségeit teljes egészében a város fedezi.
A Bolha utcát mostantól csupán kerékpárral és gyalogosan lehet igénybe venni. Gépjárművel Pecató és Biatorbágy felől is zsákutca, csak a lovardák megközelíthetőek, onnantól beton terelőelemek zárják le az utcát. A KRESZ gyalogos és kerékpáros utakra vonatkozó szabályozása érvényes az útszakaszra.
Nyugatról a Bolha hegy övezi, kelet felé csodálatos látványt nyújt a Madárszirt, a Nyakas-kő és az Országház kőfejtő sziklái, és ha kicsit jobban figyelünk, meghalljuk a Benta csobogását is a bokrok alól. Mostantól ilyen különleges környezetben kerékpározhatunk Pecatóról Biatorbágyra és vissza. Vigyázzunk rá!
Szép lett! Esetleg most lenne érdemes aszfalttal burkolni amig nem megy tönkre a murva réteg.
Jó lenne ha az elkészült középső szakaszhoz hasonlóan a ki és bevezető gödrös utat is megcsinálnák.
Mekkora szakaszt csináltak meg ilyen szépen? 1km?